ذهن پروار – کودکان استراتژیست
ذهن پروار
 

ذهن‌پروار

در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانه‌ها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانه‌ها صرفاً در اطلاع‌رسانی عمومی محدود نمی‌شود، بلکه حوزه‌ی علم را نیز دربرمی‌گیرد. در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس می‌شد. دانشمندان، در حلقه‌های درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم می‌دادند. اما یکی از کارکردهای رسانه‌های نوین، این است که علم را از حلقه‌های محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آورده‌اند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانه‌‌ها بسیار آسان شده است.

جدای از عامل نخست در عمومی شدن علم، که ورود علم از حوزه‌ی رسمی به حوزه‌ی عمومی است، عامل مهم دیگری نیز مؤثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده. آموختن برخی از علوم و نظریه‌های آنها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیده‌ی جدید «ذهن‌های پروار» در نسل جدید که پدیده‌ای بی‌سابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گسترده‌ای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید می‌تواند علوم و مباحث پیچیده‌ی آنها را در سنین پایین بیاموزد و رسانه‌ها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آنها هستند.

ذهن پروار