خبر
ویژه ایام الله دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران
ویژه ایام الله دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران
 21 بهمن 1400

هوالحکیم

 

◀️ (۱) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

در دنیا انقلاب‌های مختلفی رخ داده است. از میان این همه، انقلاب اسلامی ایران مردمی‌ترین انقلاب بوده است. در تبیین نقش مردم در ایجاد تغییرات بزرگ و عظیم بیش از این که گفته شده باید نوشت. مهم آن که این اصل، به نسل آینده انقلاب منتقل شود.
کودکان و نوجوانان امروز، مدیران و رهبران آینده نظام جمهوری اسلامی خواهند بود و باید به این اصول بنیادین انقلاب واقف باشند. اما مسأله همیشگی، ساده‌سازی این محتوا و تبدیل آن به زبان کودکان و نوجوانان است.
در آغاز دهه مبارک فجر با استفاده از جلسه چهل و ششم دوره تربیت مربی استراتژی برای کودکان و نوجوانان تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۲، می‌توانید این موضوع را به نسل آینده توضیح دهید.

 

◀️(۲) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

عنکبوت‌ها مهندسین کوچکی هستند که خانه‌هایشان را با تار می‌سازند. حدود دو ساعت طول می‌کشد تا این تارها تنیده شوند. فکر می‌کنند خانه محکمی ساخته‌اند، اما اتصالات تار‌ها و محل برپایی خانه‌ها زیاد با‌دوام نیستند. روابط خانوادگی عنکبوت‌ها نیز سست است. مثلاً در نوعی از عنکبوت‌ها وقتی نوزاد‌های عنکبوت متولد می‌شوند، پدر و مادر خود را به عنوان غذا می‌خورند! خداوند در سوره عنکبوت فرموده که بیت عنکبوت سست‌ترین خانه است.
انقلاب اسلامی با اتکا به ولایت فقیه در استمرار ولایت انبیاء و ولایت الله، بنای محکمی را بنا کرده که استحکام آن در طول بیش از چهل سال، با وجود همه فشارها و دشمنی‌ها، هر چه بیشتر خود را اثبات کرده است.
با استفاده از آیت عنکبوت می‌توان این واقعیت را به کودکان توضیح داد.
برداشتی آزاد از جلسه ۴ دوره تربیت مربی استراتژی برای کودکان و نوجوانان تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در ۷ آبان ۱۳۹۰.

 

◀️ (۳) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

از ابتدای انقلاب تا کنون انواع چرخش‌ها و تحول‌ها در انقلابی‌های اولیه ایجاد شده است؛ برخی اظهار پشیمانی کرده‌اند، عده‌ای دچار دگراندیشی و تغییر نگاه شده‌اند، برخی نیز استحاله شده و آرمان‌ها را فروکاست داده‌اند.
همه اینها به خاطر این است که ایمان و اراده اولیه برای ایجاد تغییرات بزرگ در حد انقلاب اسلامی داشته‌اند، اما باور نداشتند که حفظ تغییرات از ایجاد تغییرات سخت‌تر است؛ حفظ انقلاب از ایجاد انقلاب سخت‌تر است. باید به کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده انقلاب این نکته را متذکر شد تا آویزه گوش خود کنند و در بهار انقلاب از گذشته انقلابی‌های فرسوده درس بگیرند. البته همه انقلابی‌ها به این سرنوشت دچار نشدند.
برای تدریس این موضوع به کودکان و نوجوانان می‌توان از محتوای جلسه ۵۷ با عنوان «استقامت سورنا» از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۲ استفاده کرد.

 

◀️ (۴) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

یکی از موفقیت‌های بی‌نظیر انقلاب اسلامی، تولید و تربیت فرماندهان و رهبران شاخص و موفقی است که در گستره تاریخ بشر می‌درخشند. از امثال حاج قاسم‌ها و حاج عمادها تا نصرالله‌ها و زکزاکی‌ها ...
استمرار ظهور و بروز این گونه فرماندهان و رهبران طراز در نسل آینده ضروری است تا حرکت توپنده‌ی انقلاب اسلامی با قوت و سرعت هر چه بیشتر تدوام یابد.
برای توضیح این وجه از دستاورد انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۴۹ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «فرماندهی و رهبری» تدریس شده توسط استادحسن عباسی در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۲ پیشنهاد می‌شود.

 

◀️ (۵) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

ایران عزیز در چهار دهه اخیر پس از انقلاب اسلامی، بحران‌ها و فتنه‌های زیاد، گوناگون و متنوعی را پشت سر گذاشته است که شاید هر کدام از آنها ظرفیت براندازی یک رژیم را داشته‌اند. جمهوری اسلامی چگونه این بحران‌ها را طی کرده است؟ یکی از افتخارات انقلاب اسلامی توانایی مدیریت وخامت اوضاع در برهه‌های مختلف بوده است که البته شدت و ضعف داشته است. علاوه بر توانایی مدیریت بحران در داخل، امروزه انقلاب اسلامی به ظرفیتی دست پیدا کرده که توانایی مدیریت انواع بحران‌آفرینی‌های دشمنان در منطقه را هم دارد.
برای توضیح این وجه از دستاورد انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۳۱ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «ما موجیم» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۱ پیشنهاد می‌شود.

 

◀️ (۶) انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

یکی از رموز دوام و بقاء انقلاب اسلامی و از جمله ویژگی‌های اصلی آن در قیاس با سایر انقلاب‌ها، تاکید بر #دشمن_شناسی بوده است. این ویژگی برگرفته از حساسیت اسلام در مورد دشمن به ویژه شیطان، به عنوان «عَدُوّ مُبیٖن» (دشمن آشکار) است. حال آن که انقلاب‌های دنیا تاکیدی بر دفع شیطان درونی و بیرونی نداشته‌اند.
مهم آنکه در فرهنگ ایرانی، ضرورت دفع شیطان، محدود به متون رسمی دینی اسلام نبوده است. بخشی از باور مردمی که انقلاب اسلامی را رقم زدند، انباشتی بود از فرهنگی که حکیمانی چون فردوسی و حافظ و سعدی و عطار و... تولید کردند. ذکر دیرین‌گونه دشمن‌شناسی در قصه‌هایی چون ضحاک و... در شاهنامه فردوسی نمونه‌ای از ذکاوت حکیم فردوسی است برای تعمیق فرهنگ قرآنی در پهنه ادب فارسی.
برای توضیح این ویژگی قرآنی انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۸۹ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «سلطه» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۴ پیشنهاد می‌شود.

 

(۷) ◀️ انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

ایران امروز به اذعان عموم کارشناسان بین‌المللی قدرتمندتر از گذشته است. منشأ قدرت ایران در چیست؟ در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، بارها پیش آمد که گویی تمام جهان جمع شد تا اراده خود را بر ایران عزیز تحمیل کند، اما نهایتا این ایران بود که چون ققنوس دوباره سر برآورد. انقلاب اسلامی پارادایم قدرت در جهان را عوض کرد. ایران پس از انقلاب توان تحمیل اراده خود را دارد. این توانایی یکی از دستاوردهای بارز انقلاب اسلامی است. پاسداری از اقتدار ایران اسلامی، یکی از وظایف نسل آینده انقلاب است. برای تبیین و توضیح این موضوع به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۳۰ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «چگونه از یک اژدها، سواری بگیریم!» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۱ پیشنهاد می‌شود.

 

(۸) ◀️ انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

دشمن به هر طریقی می‌خواهد ضربه بزند. ما باید قوی بشویم تا ضربه‌ها را خنثی کنیم، نه این که انتظار داشته باشیم دشمن از دشمنی خود دست بردارد. جمهوری اسلامی از ناحیه عدم فهم همین اصل بدیهی، آسیب‌های متعددی خورده است. اما علی‌رغم این آسیب‌ها، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی «بازدارندگی» بوده است. نسل آینده انقلاب، باید باید با اصل بازدارندگی به خوبی آشنا شود و از آن پاسداری کند. قدرت نظامی، سیاسی و فرهنگی ایران بازدارندگی برجسته‌ای در جهان پرآشوب ایجاد کرده است. توسعه توان بازدارندگی ایران به حوزه‌های دیگر مانند قدرت اقتصادی نیز از ماموریت‌های نسل آینده انقلاب است. برای تبیین و توضیح توان بازدارندگی انقلاب اسلامی به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۹۶ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «عصر فشفشه» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۵ پیشنهاد می‌شود.

 

(۹) ◀️ انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

پایه‌ی تفکر استراتژیک در تاریخ است. کسی که تاریخ را نشناسد محکوم به تکرار آن است. استعمار در همیشه‌ی تاریخ بوده و هنوز هم هست. ملت‌های آزادی‌خواه دنیا اگر تاریخ استعمار را خوب بشناسند، فریب استعمارگران را نخواهند نخورد. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران، استقلال و آزادی از استعمار بوده است. حفظ و تثبیت این دستاورد، وظیفه نسل آینده انقلاب است. برای تبیین و توضیح این موضوع به کودکان و نوجوانان، مطالعه جلسه ۸۷ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «نفوذ زهر» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۴ پیشنهاد می‌شود.

 

(۱۰) ◀️ انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

رهبری صالحان و انسان‌های الهی بر مردم، نیاز به بلوغ سیاسی ملت دارد. اگر مردم ایران، رهبری انسان‌های بزرگی چون امام خمینی و امام خامنه‌ای را برتافته‌اند، حکایت از رشد سیاسی بالای آنها در ولایت‌مداری الهی دارد. البته این فرهنگ سیاسی، معارض جدی در تمدن غرب دارد. سیاست دو حزبی که در ایران با دوگانه اصول‌گرا-اصلاح‌طلب بازنمایی شده، آسیب جدی به فرهنگ ولایی مردم زده است. بازتولید این فرهنگ سیاسی غلط توسط برخی ساختارها در ورزش و رسانه و سایر حوزه‌ها اتفاق می‌افتد. آشنایی با این موضوع مهم در تبیین فرهنگ سیاسی ولایت‌مدار برای نسل آینده انقلاب بسیار مهم است. در این راستا، مطالعه جلسه ۸۵ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «سیاست دوقطبی» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ پیشنهاد می‌شود.

 

(۱۱) ◀️ انقلاب اسلامی را چگونه به کودکانمان توضیح دهیم؟

هنگام بحران وقتی همه چیز به هم می‌ریزد، کمتر افرادی هستند که می‌توانند خود را جمع کرده و فراتر از خود، دیگران را هم ساماندهی کنند. اینان فرماندهان و مدیران بحران هستند که شاید در شرایط عادی هیچ بروز ویژه‌ای هم نداشته باشند اما گویا فقط برای لحظاتی خاص ساخته شده‌اند. هر جامعه‌ای برای تداوم خود نیاز به این قهرمانان دارد. هنر مربی در کشف جوهر ذاتی این گونه افراد و هدایت و پرورش این استعدادها است. پیشرفت ایران و گذار انقلاب از انواع بحران‌ها بر گرده ذکاوت و توکل این قهرمانان بوده است. نسل آینده باید با این قهرمانان آشنا شده و استعدادهای خود در این زمینه را کشف کند. در این راستا، مطالعه جلسه ۶۷ از دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «من هم فرمانده می‌شوم» تدریس شده توسط استاد حسن عباسی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ پیشنهاد می‌شود.