جلسه – کودکان استراتژیست
تدوین این جلسه هنوز به اتمام نرسیده است.
درصورت اتمام و قطعی شدن تدوین، ویدئوی این جلسه جهت استفاده قرار خواهد گرفت.
2 دی 1391
جلسه 34
استاد حسن عباسی
پولتو کجا می‌گذاری؟

پت و مت، قبلاً که پول کم‌تری داشتند و اون پول‌ها رو توی قلک نگه می‌داشتند. پول‌هایی که پس‌انداز می‌شد، سکه‌های فلزی بودند.

اما حالا پت و مت پول بیشتری دارن. پولشون سکه‌ای نیست، پول اسکناس یا همون پول کاغذی است.

 

پت و مت، بر سر این که اسکناس رو کجا قایم کنن، یا کجا نگه‌دارن، مردد هستن.

پت اونو می‌گذاره توی تنگ سفید. مت نظر دیگه‌ای داره، اونو می‌گذاره زیر تشک، روی تخت. پت اونو برمی‌داره و داخل یک کتاب می‌گذاره و کتاب رو در قفسه‌ی کتاب‌خانه قرار می‌ده.

مت یه تصمیم دیگه‌ای می‌گیره و برای عملی کردن اون می‌ره. پت، پول اسکناس رو از لای کتاب درمی‌آره و زیر کتاب‌ها می‌گذاره.

مت برمی‌گرده، درحالی که روی یک گاری، گاوصندوق خریده و آورده.

با کمک پت اونو به درون خونه می‌برن اما به در و دیوار و وسایل صدمه می‌زنن.

حالا باید تصمیم بگیرن که گاوصندوق رو کجا نصب کنن. بالاخره جای مناسب رو پیدا می‌کنن: روی دیوار، پشت قاب عکس.

قاب عکس رو برمی‌دارن و دیوار رو می‌تراشن. پت، سیمان‌رو آماده می‌کنه و با کمک مت گاوصندوق رو در محل تراشیده شده‌ی دیوار قرار می‌دن. اطراف اونو با سیمان پر می‌کنن. حالا باید پول اسکناسی رو در گاوصندوق قرار بدن. مت لای کتاب‌ها رو می‌گرده، اما لای هیچ کدوم از کتاب‌ها نیست. بالاخره زیر آخرین کتاب اونو پیدا می‌کنه. اما مشکل دیگه‌ای وجود داره؛ کلید گاوصندوق نیست. پت ابتدا توی جیب‌های خودشو می‌گرده، بعد توی کشوها رو، اما نیست. نمی‌دونن که کلید از روی میز سر خورد و افتاد توی ظرف سیمان.

پت سعی کرد با مته‌ی دریل، در گاوصندوق رو باز کنه، اما نمی‌شه. با آچار و وسایل دیگه هم نمی‌شه، دینامیت آوردند و گاوصندوق را با اون منفجر کردن. در اثر انفجار، بخشی از سیمان اطراف گاوصندوق کنده شد و ریخت. از زیر اون‌ها، کلید گاوصندوق پیدا شد. مت کلید رو برداشت و در گاوصندوق رو باز کرد، اما در گاوصندوق در اثر انفجار، خراب شده، و درنتیجه تا مت کلید را در اون چرخوند، در، از جای خود کنده شد و افتاد.

مت چاره‌ی دیگری پیش‌نهاد کرد: قاب عکس را به جای در گاوصندوق، روی اون نصب کنن. این کار را کردند. قاب عکس را تبدیل به در گاوصندوق کردند و پول کاغذی خود را در آن قرار داده، و سپس با یک قفل بزرگ، قاب عکس را به دیوار قفل کردن. حالا ظاهراً محل پول آن‌ها امن شد.

 
******

تصمیم‌گیری پت و مت


1. پت، اسکناس را در تنگ پنهان می‌کند.

2. مت، آن را زیر تشک، قرار می‌دهد.

3. پت، آن را لای کتاب می‌گذارد.

4. مت، تصمیم می‌گیرد که برای نگه‌داری پول، گاوصندوق بخرد.

5. پت، برای انتقال گاوصندوق به درون خانه، روی زمین قطعه‌های چوب را هم‌چون غلتک می‌چیند، اما به مت فرمان می‌دهد تا با گاری آن را وارد محوطه کند.

6. مت گاوصندوق را از روی گاری به درون خانه پرتاب کرد و گاوصندوق، به پت چسبید و تا انتهای اتاق رفت. در مسیر خود به میز و صندلی‌ها صدمه زد.

7. پت زیر پایه‌ی شکسته‌ی میز، یک جعبه‌ی مقوایی قرار داد. بعداً این جعبه که تحمل وزن میز را نداشت، له شد و در نتیجه، میز به جلو خم شد و کلید از روی آن به درون ظرف سیمان افتاد.

8. مت برای اندازه‌گیری دور گاوصندوق برای نصب روی دیوار، همه‌ی در گاوصندوق را روی کاغذ طراحی کرد.

9. پت و مت تصمیم گرفتند گاوصندوق را در پشت قاب عکس روی دیوار نصب کنند تا گاوصندوق در پشت قاب عکس، پنهان شود و کسی آن را نبیند.

10. پت و مت در درون اتاق، روی موکت، کار بنّایی کردند. پت سیمان درست می‌کرد، مت آجرهای کنده شده را با جارو روی زمین هل می‌داد.

11- مت، در جست‌وجوی اسکناس، همه‌ی کتاب‌ها را گشت و آن‌ها را روی زمین ریخت.

12- پت، دنبال کلید گاوصندوق، توی جیب‌های خودش و سپس توی کشوهای میز را گشت. اصلاً او کلید را در جیب یا در کشو نگذاشته بود.

13- داخل کشوها، هویج، و لوازم نجاری و ابزار فنی قرار داده شده.

14- پت، کشو پایینی میز را با لگد بست.

15- پت، برای باز کردن در گاوصندوق از مته‌ی دریل استفاده کرد.

16- مت، برای باز کردن در گاوصندوق، از پیچ‌گوشتی استفاده کرد.

17- در نهایت، پت با آوردن دینامیت، در گاوصندوق را منفجر کرد.

18- مت از قاب عکس به جای در گاوصندوق استفاده کرد.
******

درس


الف – کارهای پت و مت، بسیار پرهزینه است.

ب- مگر چقدر پول دارند که برای نگه‌داری آن، این همه به خانه‌ی خود صدمه زدند و هزینه کردند؟

ج – خانه، محل نگه‌داری پول نیست.

د- تصمیم‌گیری پت و مت، غلط بود، چون 6 وجه تصمیم را نمی‌دانستند:

- نمی‌دانستند که «چیست».

- نمی‌دانستند که «چرا».

- نمی‌دانستند که «چگونه».

- نمی‌دانستند که «کجا».

- نمی‌دانستند که «چه کسی».

- نمی‌دانستند که «کِی».