در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانه ها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانه ها صرفاً در اطلاع رسانی عمومی محدود نمی شود، بلکه حوزه ی علم را نیز دربرمی گیرد. در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس می شد. دانشمندان، در حلقه های درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم می دادند. اما یکی از کارکردهای رسانه های نوین، این است که علم را از حلقه های محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آوردهاند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانه ها بسیار آسان شده است. جدای از عامل نخست در عمومی شدن علم، که ورود علم از حوزه ی رسمی به حوزه ی عمومی است، عامل مهم دیگری نیز موثر بوده است: عامل کاهش سن افراد در تعلیم علوم پیچیده. آموختن برخی از علوم و نظریه های آن ها، به دلیل پیچیدگی، نیازمند پختگی سنی دانشجو است. اما پدیده ی جدید «ذهن های پروار» در نسل جدید که پدیده ای بی سابقه در تاریخ بشر است، این امکان را به نسل نو داده است تا قابلیت یادگیری گسترده ای نسبت به سن خود داشته باشد. نسل جدید می تواند علوم و مباحث پیچیده ی آن ها را در سنین پایین بیاموزد و رسانه ها عامل انتقال و تسهیل یادگیری آن ها هستند. این قابلیت عمومی در نسل نو، تا آن جا پیش رفته است که حتی مباحث استدلالی عمیقی هم چون مباحث فلسفی را به سادگی درمی یابند. از این رو در حوزه های عمومی، اکنون «فلسفه برای کودکان» پدیده ی شناخته شده ای است. فراتر از فلسفه برای کودکان، موضوع مهم «دکترین و استراتژی برای کودکان» مطرح است، زیرا جوهر هر مکتب فلسفی و جزء اساسی هر علم را می توان در «دکترین» های آن فلسفه و علم جست وجو کرد.
اهمیت استراتژی برای کودکان نیز از این حیث است که مسأله ی «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری» فردی و اجتماعی، در جوامع پیچیده ی امروزی، جایگاه مهمی دارد. تربیت تصمیم سازان و «دکترینرین»های آینده از یکسو، و تأدیب تصمیم گیران و «استراتژیست» های آینده از سوی دیگر، بر خلاف گذشته، در سطح تحصیلات تکمیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری صورت نمی گیرد، بلکه در سطح مهدهای کودک و دبستان ها انجام می-شود. دکترین و استراتژی برای کودکان، برای نخستین بار در ایران، ابتدا از طریق برگزاری دوره ی تربیت مدرس استراتژی برای کودکان، با انتخاب ۳۲ تن از دانشجویان دکترینولوژی در مهر ماه ۱۳۹۰ آغاز گردید. این دانشجویان، هم زمان تدریس آزمایشی خود را در مقطع ابتدایی مدارس پسرانه آغاز کردند. سپس در سال ۱۳۹۱ تدریس آزمایشی در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه نیز آغاز گردید.
دوره ی تربیت مدرس «استراتژی برای کودکان» مبتنی بر روی کردهای اساسی طرح ریزی استراتژیک برنامه-ریزی شده است. روی کردهای طرح ریزی استراتژیک، روی کردهایی هستند که مبتنی بر آن ها جامعه سازی صورت می گیرد. این دوره، با هدف ارتقاء توان «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری»، «چاره سازی» و «سیاست گذاری» در کودکان طراحی شده است. مدرسان مزبور، هم زمان با آموختن دروس مربوطه، با تدریس آن به کودکان، توان تصمیم-سازی و تصمیم گیری آنان را ارتقاء می دهند. پایه های علمی این مدرسان، محدود به دروس استراتژی برای کودکان نمی شود و آن ها دروس تخصصی دکترینولوژی و علوم استراتژیک را نیز مستقلاً می گذرانند. روش ها و ابزار کمک آموزشی مربوطه، دامنه ی گسترده ای را دربرمی گیرد که از اسباب بازی ها، انیمیشن ها، بازی های کامپیوتری، و داستان های کودکان، تا محیط های عملی را شامل می شود. وب سایت کودکان استراتژیست، پایگاهی است برای انعکاس مطالب و فعالیت حوزه آموزش دکترین و استراتژی برای کودکان که در تیر ماه ۱۳۹۲ به صورت آزمایشی افتتاح شد. این پایگاه وابسته به اندیشکده یقین (مرکز بررسی های دکترینال) است. این دوره، با هدف عینی ارتقاء توان «تصمیمسازی» و «تصمیمگیری»، «چارهسازی» و «سیاستگذاری» در کودکان طراحی شده است. هدف نهایی دوره تأدیب و اصطناعت کودکان بر مدار انسان تراز قرآنی است؛ انسان مؤمنِ صاحب قلبی که توانایی «تفقّه» دارد. تحقق «حکمت برای کودکان» هدف غایی این دوره است. حکمت گمشدهی مؤمن است؛ انسان مؤمن با داشتن قلبی که تفقّه میکند، ظرفیت دریافت (حباء) عقل و دریافت (الهام) حکمت را در خود ایجاد میکند. عقل و علم و حکمت رزق الهی هستند و با کسب به دست نمیآیند. بلکه باید قدر کودک و نوجوان توسعه یابد تا رزق او نازل شود. هدف عینی این دوره توسعه قدر کودکان و نوجوانان است. / در انتهای این متن این عبارت هایپرلینک شود: [درباره حکمت برای کودکان و نوجوانان بیشتر بدانید] و یادداشت حکمت برای کودکان و نواجوانان در این صفحه مقاله قرار گیرد.
محورها و مفاد درسی این دوره، مبتنی بر روی کردهای طرحریزی استراتژیک و قدرریزی فقهی تدوین شدهاند. از بین همه رویکردهایی که در کرسی نظریهپردازی استاد حسن عباسی در کلبه کرامت (هایپرلینک به سایت کلبه کرامت شود) تبیین و تعلیم شدهاند، تعدادی انتخاب شده و در فرایند تبدیل علم به درس، سادهسازی و قابل هضم برای سنین کودکی و نوجوانی شده و دروس مربوطه طراحی گردیدهاند. بنابراین مدرسان محترم، میتوانند برای فهم بهتر مطالب و دروس، سیر مطالعاتی کلبه کرامت منطبق بر سرفصلهای درسی دوره استراتژی برای کودکان را نیز طی کنند.
اجوتینمنت یا «تربیت تفریحی/تفریح تربیتی» روشی است که میتوان از طریق آن، تربیت کودکان را از محافل و مجاری رسمی به حوزههای غیررسمی و عمومی کشاند. «تربیت عمومی» از نخستین حوزههای اجتماعی است که کودکان با آن سر و کار پیدا میکنند. فیلمها، پویانماییها، بازیهای رایانهای، و ... در این راستا قابل ارزیابی هستند.
در عصر کنونی، ضریب نفوذ رسانهها بسیار عمیق و گسترده است. این توانایی رسانهها صرفاً در اطلاعرسانی عمومی محدود نمیشود، بلکه حوزهی علم را نیز دربرمیگیرد. در روزگار پیشین، تعلیم علوم گوناگون صرفاً محدود به جلسات درس میشد. دانشمندان، در حلقههای درس و مباحثه، شاگردان خود را تعلیم میدادند. اما یکی از کارکردهای رسانههای نوین، این است که علم را از حلقههای محدود درس خارج کرده و به سطح جامعه آوردهاند. اکنون دسترسی عموم مردم به علوم مختلف از راه رسانهها بسیار آسان شده است.
در شرایطی که فلسفهی رسمی، در تنگنای سطور کتابها و پشت دیوارهای بلند دانشگاهها حصر شده، در فضای عمومی، فلسفه از طریق سینما، انیمیشن، بازیهای کامپیوتری، و ... خود را عرضه میکند. همانطور که حافظ و سعدی به عنوان حکیم و عارف از هنر شعر استفاده کردند تا پیام خود را القاء کنند، امروزه نیز سینماگران و بازیسازان از ظرفیت هنر چنین بهرهای را میبرند؛ برخلاف تلقی عمومی که اینگونه رسانهها را سرگرمی میپندارند. فلسفه به عنوان قلهی تفکر، امروزه رسانهای بهتر از سینما و تلویزیون برای عمومیسازی خود ندارد. فلاسفهی دیروز، سینماگران و انیماتورها و بازیسازان امروز هستند.
اکنون در جهان «فلسفه برای کودکان» پدیدهی شناختهشدهای است. کشورهای متعددی مانند فرانسه، انگلیس، آمریکا، کانادا، فنلاند، آلمان، برزیل و ... روی آن کار کردهاند. در ایران هم چند سالی است این موضوع مطرح شده است، البته با تذکرات چند بارهی رهبر معظم انقلاب. هدف فلسفه برای کودکان، پرورش بعد تفکر در روند رشد کودکان است؛ مبتنی بر چهارچوب ذهن پروار، ظرفیت کودکان امروز به گونهای شده است که امکان طرح مباحث استدلالی برای پرورش تفکر وجود دارد. در این راستا، در ایران اسلامی با توجه به بنمایههای قرآنی و حکمی، فراتر از فلسفه برای کودکان، حکمت برای کودکان موضوعیت دارد. دورهی «استراتژی برای کودکان و نوجوانان» بر اساس فلسفه و حکمت برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
هر اقدامی بر تصمیمی استوار است. انسان در زندگی خود تصمیمات بیشماری اتخاذ میکند. اما هر تصمیمی، فرایندی برای ساخت طی میکند که به آن تصمیمسازی گفته میشود. در دنیای پیچیده با متغیرهای مختلف، تصمیمگیری حرفهای نیاز به تصمیمسازی حرفهای و آگاهانه دارد. بهترین زمان برای آموزش و تمرین فرایند اتخاذ تصمیم، در دوران کودکی و نوجوانی است که هنوز مسئولیت خاصی متوجه انسان نیست. چه بسیار افرادی که این دوره را به طور مناسب طی نکرده و در بزرگسالی ضمن مسئولیت اجتماعی که دارند همچنان در حال تجربهی تصمیم هستند، غافل از آنکه دیگر دیر شده است و مشکلات و تبعات متعددی را متوجه خود و جامعه میکنند. «دکترین و استراتژی برای کودکان و نوجوانان» پاسخ به این نیاز تربیتی است.
عضویت اندیشکده یقین در شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش
ارائه «طرح جامع ادب»,[*] به عنوان طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط اندیشکده یقین
طرح ایده اولیهی راهاندازی «برنامه ملی استراتژی برای کودکان» به عنوان سربرنامه (پایلوت) پیادهسازی «طرح جامع ادب» توسط اندیشکده یقین
موج نخست ثبتنام از داوطلبین تدریس استراتژی برای کودکان از اندیشهجویان کلبه کرامت
تاسیس دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان توسط استاد حسن عباسی در اندیشکده یقین
راهاندازی نخستین دوره تدریس استراتژی برای کودکان در مدرسه سروش در شمال غرب تهران به عنوان نخستین مدرسه تحت پوشش طرح
توسعه مدارس تحت پوشش به مدارس دخترانه. نخستین مدرسه: شهیدان نورصالحی(شاهد امام سجاد«علیهالسلام») در جنوب شرق تهران
راهاندازی سایت «کودکان استراتژیست»
گسترش دوره استراتژی برای کودکان به کشورهای همسایه. نخستین کشور: شهر کراچی در پاکستان
افزایش تعداد مدارس تحت پوشش پسرانه و دخترانه
تاسیس اندیشسرای کودک ذیل معاونت آموزش اندیشکده یقین
گسترش مدارس تحت پوشش به شهرستانها. اراک به مرکزیت اندیشکده حکمت عهد نخستین شهرستان مجری طرح.
گسترش پایگاههای استراتژی برای کودکان به کشورهای همسایه و بیرون از منطقه: لبنان، آمریکا، عربستان، و...
افزوده شدن مدرسین آقا به مجمع مدرسین استراتژی برای کودکان. نخستین مدرسه: «مدرسه امام خامنهای» در افسریهی تهران
آغاز تدریس استاد حسن عباسی با موضوع استراتژی برای نوجوانان و تاسیس دوره استراتژی برای نوجوانان
برپایی نخستین غرفه نمایشگاهی اندیشسرای کودک در راهپیمایی 22 بهمن
برگزاری دوره دوم تربیت مدرس استراتژی برای کودکان توسط سرکار خانم طباطبایی
راهاندازی نخستین پایگاه تابستانه استراتژی برای کودکان در اندیشکده یقین تهران
تاسیس کانال آپارات اندیشسرا
برپایی دومین غرفه نمایشگاهی اندیشسرای کودک در راهپیمایی 22 بهمن
تاسیس اندیشسرای کودک و نوجوان به عنوان واحد مستقل ذیل ریاست اندیشکده یقین
برگزاری دوره سوم تربیت مدرس استراتژی برای کودکان توسط سرکار خانم نساج
برپایی سومین غرفه نمایشگاهی اندیشسرای کودک و نوجوان در راهپیمایی 22 بهمن
برگزاری دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان ویژه مدرسین عراقی
برگزاری نخستین جشن شش سالگیِ استراتژی برای کودکان و نوجوانان برای آموزهگیران مدرسه دخترانه شاهد امام سجاد«علیهالسلام» در محل اندیشکده یقین
برپایی چهارمین غرفه نمایشگاهی اندیشسرای کودک و نوجوان در «جشن چهلسالگی انقلاب»
برپایی غرفه نمایشگاهی اندیشسرا در نمایشگاه بزرگ قرآنی صحیفه سبز بابل
برگزاری نخستین دورههای مجازی استراتژی برای کودکان (در شرایط کرونا)
برگزاری جشن بزرگداشت دهمین سالگرد دوره تربیت مدرس استراتژی برای کودکان و نوجوانان در اندیشکده یقین
تاسیس کانال یوتیوب اندیشسرای کودک و نوجوان
برگزاری نخستین جشنوارهی کشوری حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان در محل اندیشکده یقین